MEGA MATERIA MEET OP ZATERDAG 30 AUGUSTUS 2025
De Daihatsu Materia is een mini-MPV van het Japanse merk Daihatsu. De Materia werd geïntroduceerd op de Mondial de l'Automobile 2006 aan het Europese publiek. De Daihatsu Materia werd in Japan verkocht als Daihatsu Coo, Toyota bB en later ook als Subaru Dex.
De Materia is op hetzelfde Daihatsu/Toyota A platform gebouwd als de tweede generatie Toyota bB. De vormgeving van de carrosserie is vrijwel identiek. De opvallende Materia is gestyled om vooral de jongere generatie aan te spreken.
De Materia was voor zowel de Japanse als Nederlandse markt leverbaar met twee motoren. Beide motoren zijn viercilinder lijnmotoren met dubbele bovenliggende nokkenassen, distributieketting en variabele kleptiming. De 1,3 liter K3-VE was in Japan leverbaar met vierwielaandrijving en een viertraps automatische transmissie. De 1,5 liter 3SZ-VE benzinemotor was in Nederland optioneel leverbaar met vierwielaandrijving en een handgeschakelde transmissie.
De Daihatsu Coo was in Japan alleen leverbaar met een viertraps automatische transmissie, voor zowel uitvoeringen met de voorwiel- als vierwielaandrijving. De Daihatsu Materia was in Nederland leverbaar met een handgeschakelde transmissie met vijf versnellingen en viertraps automaat. De 1.5 Rock-uitvoering met vierwielaandrijving was alleen leverbaar met een handgeschakelde transmissie met vijf versnellingen.
1907 - Oprichting van de maatschappij Hatsudoki Seizo Co. Deze maatschappij produceert en verkoopt verbrandingsmotoren.
1919 - Creatie van twee vrachtwagen protoypes. Maar de leiding besluit zich te richten op de autowereld.
1930 - Start van de productie van een driewieler, bestemd voor bedrijfsmatig gebruik.
1951 - Naamswijziging van de maatschappij: Hatsudoki Seizo Co. Ltd. wordt Daihatsu Motor Co. Ltd. De verkoop van de Daihatsu Bee, een driewielige personenauto, wordt gestart.
1964 - De start van de export naar Europa start.
1967 - Oprichting van het partnership met de Toyota Motor Corporation.
1974 - De eerste terreinwagen, de Daihatsu Taft.
1977 - Geboorte van de Charade, een compacte personenauto met een 993 cm3 driecilinder motor die alle wereldrecords verbreekt dankzij zijn zuinige verbruik.
1978 - De Charade wordt door de Japanse pers uitgeroepen tot 'Auto van het jaar'. Daihatsu ondertekent een dealercontract voor de verkoop van Daihatsu's in België en Luxemburg.
1984 - De eerste Rocky rolt van de band.
1986 - De Charade wordt in China geproduceerd. Daihatsu is de eerste Japanse fabrikant die in China met autoproductie begint.
1992 - Daihatsu verkoopt meer dan 10.000 auto's in Nederland.
1997 - Op de 90e verjaardag van Daihatsu introduceren ze de Gran Move en de Terios.
199 - Daihatsu Belgium wordt opgericht op 1 juni 1999. Zij gaan auto's verkopen in België en Luxemburg met drie nieuwe modellen: de Cuore, de Sirion en de Move.
2002 - De Copen wordt met de slogan 'Wonderful small' geintroduceerd. Ook wordt de eerste intelligente katalysator op de markt gebracht die zorgt voor het milieuvriendelijke karakter van het Daihatsu gamma.
2004 - De Sirion2 wordt geintroduceerd in Europa.
2006 - Daihatsu introduceert vier nieuwe modellen. De Materia, de Copen, de Trevis en de Terios.
2007 - Op 1 maart 2007 viert Daihatsu zijn honderdste verjaardag met de nieuwe slogan: 'Innovation for Tomorrow'.
2011 - Daihatsu kondigt aan te stoppen met de verkoop van nieuwe auto's in Europa. Het verlenen van service en garantie en de levering van onderdelen gaan gewoon door.
2013 - De aftersalesactiviteiten starten in de Benelux en alle Daihatsu dealers gaan verder als Daihatsu Service-dealer.